Waar kan ik terecht met een klacht over het aanmelden?
Je kan hiervoor terecht bij de Ombudsdienst inschrijvingen.
Wie zetelt in de ombudsdienst? Een vertegenwoordiger van elk schoolbestuur, een oudervertegenwoordiging, het lokaal bestuur en de LOP-voorzitter.
Waarvoor kan je bij de ombudsdienst inschrijvingen terecht?
- de melding van een technische fout (bvb. verkeerde afstandsberekening).
- de melding van een materiële vergissing (bvb. tikfout in adres).
Hoe? Leg een klacht of vraag voor via het e-formulier. Meldingen zijn maar ontvankelijk als zij binnen de 15 kalenderdagen worden ontvangen na vaststelling van de feiten (bvb. ontvangst van het resultaat).
Waar kan ik terecht om een uitzonderlijke situatie aan te vragen?
Je kan hiervoor terecht bij de Ombudsdienst inschrijvingen.
Wat is een uitzonderlijke situatie?
Onder een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling wordt verstaan: een geval waarbij de betrokkene voor een specifieke school die aanmeldt een uitzonderlijke situatie inroept die alleen van toepassing is op de leerling in kwestie in die school en waarbij die inschrijving de enig mogelijke is om de toegang tot onderwijs te garanderen voor die leerling (decretale bepaling).
Wie zetelt in de ombudsdienst? Een vertegenwoordiger van elk schoolbestuur, een oudervertegenwoordiging, het lokaal bestuur en de LOP-voorzitter.
Hoe doe je een aanvraag? Klik hier om een aanvraag te doen. Doorloop alle vragen.
Jouw vraag wordt overgemaakt aan het schoolbestuur. Als de school akkoord gaat met een inschrijving, dan beslist de commissie inzake leerlingenrechten over de definitieve goedkeuring.
Waar kan ik terecht als ik niet akkoord ben met een weigering?
Gaat het om een weigering op basis van een aanmelding, dan kan je terecht bij de Ombudsdienst inschrijvingen. Gaat het om een weigering tijdens de vrije inschrijvingsperiode, dan dien je een klacht in bij de commissie inzake leerlingenrechten.
Ombudsdienst inschrijvingen:
Wie zetelt in de ombudsdienst? Een vertegenwoordiger van elk schoolbestuur, een oudervertegenwoordiging, het lokaal bestuur en de LOP-voorzitter.
Waarvoor kan je bij de ombudsdienst inschrijvingen terecht?
- de melding van een technische fout (bvb. verkeerde afstandsberekening).
- de melding van een materiële vergissing (bvb. tikfout in adres).
Hoe? Leg een klacht of vraag voor via het e-formulier. Meldingen zijn maar ontvankelijk als zij binnen de 15 kalenderdagen worden ontvangen na vaststelling van de feiten (bvb. ontvangst van het resultaat).
Commissie inzake leerlingenrechten: meer informatie lees je hier.